منتدى فراشات الليل

منتدى فراشات الليل

منتدى لبنات فقط شعارنا.......ص : الصدق، د : الدم الواحد ، ي: يد واحدة ،ق: قلب واحد

الرئيسيةالبوابةاليوميةس .و .جبحـثالأعضاءالمجموعاتالتسجيلدخول

شاطر | 

لغز صعب جداااااااااااااااا

كاتب الموضوعرسالة
مدلين123
أعضاء
أعضاء

مُساهمةموضوع: لغز صعب جداااااااااااااااا   السبت ديسمبر 15, 2012 12:00 pm

[color=yellow] بنات شوفوا مين تعرف تحل هللغز
[color=brown] مرة 3 رجال راحوا لمطعم وقرروا يتحسبوا كل واحد يدفع عن لي اكله طلع عليهم 30 $ وحكوا كل واحد بدو يدفع 10$ ونادوا للجرثون حتي يعطوه الحساب ودفعوا كل واحد10$ وبعدين طلع واحد منهم بعرف صاحب المطعم (المدير) وعشان هيك حكى المدير للجرثون رجعلهم 5$ راح الجرثون وجعلهم 3$ كل واحد فيهم اخد1$ والجرثون اخد2$ هلقيت اللغز لما تحسب الفلوس بطلعوا 29 $ مش 30$ في1$ وين راح (كيف يعني /كل وحد فيهم دفع 10 وبعدين رجعلوا1 صار دافع 9 ولم نيجي نحسب 9ضرب 3=27 و2 اخدهم الجرثون صاروا29 في 1 وين رح ) [color=red] بتمنى تكونوا فهمتوا للغز وتقدروا تحلوه Smile Smile
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
حوريا
الادارة
الادارة

مُساهمةموضوع: رد: لغز صعب جداااااااااااااااا   الإثنين ديسمبر 17, 2012 8:05 am

حياتي بس ممكن نحسب بغير طريقة يعني هنن دفعوا 30 بعدين مديرة طلب يرجع نادل 5 وهيك صار مبلغ مع مدير 25 و5 باقية بدها ترجع لصبيان بس نادل اخد 2 ورجعلهم 3 يعني رجع لهم بس 3 يعني انا مافهمت طريقة حسباب وضحي اكتر Wink

مديرة شلة: حوريا

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://dana.ahlamuntada.com
مدلين123
أعضاء
أعضاء

مُساهمةموضوع: رد: لغز صعب جداااااااااااااااا   الثلاثاء ديسمبر 18, 2012 10:26 am

يا بنات انا بدي تحسبوا بطريقة الضرب مش الجمع يعني بالاول دفعوا30 وبعدين رجعلهم 3 والنادل اخد 2 لما نيجي نحسب بطريقة الضرب 9 ضرب 3 =27 و2 اخدهم النادل بيصير 29 في1 وين راح بتمنى تكونوا فهمتوا Smile
ملوكة الدلوعة
مصممين
مصممين

مُساهمةموضوع: رد: لغز صعب جداااااااااااااااا   الجمعة يناير 04, 2013 5:05 am

نحسبها بطريقة تانية يعنى لو دلوقتى 30 خدنا منهم 5 يبقوا 25, 2$ للجرسون و 3$ للرجال مفيش 1 راح و لا حاجة بس هى الاختلاف فى طريقة الحساب يعنى فى طريقة حساب واحدة هى اللى صح .

حل تانى :لو افترضنا انهم دفعوا كل واحد 10$ و بعدين كل واحد خد جنيه يبقى مجموع اللى معاهم 3$
يبقى 3$ + 2$ (بتوع الجرسون) = 5 و بما ان كل واحد دفع 10$ فى الاصل يعنى 30$ و اتاخد منهم الخمسة و راح منهم 2$ للجرسون و 3$ للرجال يبقى خالص مفيش اى حاجة ناقصة بس هى عايزة طريقة حساب صح انا معرفهاش بس ده استنتاجى و يا رب يكون صح

لغز صعب جداااااااااااااااا
صفحة 1 من اصل 1